Մանկական վախեր. Ինչի՞ց են վախենում երեխաները

20130126154022Վախի զգացումն առաջանում է վտանգի սպառնալիք հանդիսացող երևույթներին ի պատասխան։ Սակայն, երեխաների մոտ տարածված են ներշնչանքով առաջացած վախերը։ Դրանց աղբյուրները երեխաներին շրջապատող մեծահասակներն են, որոնք թե՛ ֆիզիկապես, թե՛ հոգեպես չափազանցնում են (իրական կամ ենթադրյալ) վտանգի աղբյուրը։ Ներշնչված վախերն առաջանում են նաև այն ժամանակ, երբ նրա ներկայությամբ մեծահասակները խոսում են հիվանդությունների, հրդեհների, սպանությունների, մահվան և այլնի մասին։

Հոգեբաններն առանձնացնում են երեխաների մոտ վախի առաջացման մի քանի գործոն ևս։ Մեծ քաղաքների կառուցումը՝ ուրբանիզացիան։ Մեծ քաղաքի պայմաններում երեխաներն իրենց միայնակ են զգում, նրանք դժվարությամբ են մշտական ընկերներ գտնում և նրանց համար բարդ է ինքնուրույն զբաղմունք գտնելը։ Բացի այդ, երբեմն երեխաները տառապում են մեծերի չափազանցրած հոգածությունից։ Միգուցե տարօրինակ հնչի, բայց վախի զգացում կարող է առաջացնել շրջապատից մեկուսացած, լավ կահավորված բնակարանը։ Անհրաժեշտ է ապահովել երեխայի շփումը շրջապատի հետ՝ նման վախերից խուսափելու համար։ Անհանգստություն է առաջանում նաև այն երեխաների մոտ, ովքեր բավականաչափ չեն շարժվում, չեն մասնակցում խմբակային խաղերի։ Չէ՞ որ խաղը երեխայի վախերը հաղթահարելու լավագույն միջոցն է։
Շատ երեխաների մոտ վախի առաջացման պաճառը մայրն է, ավելի շուտ՝ նրա սխալ մոտեցումը ընտանիքին։ Երեխաներն ավելի շատ վախեր են ունենում, երբ կարծում են, որ տան գլխավորը մայրն է, ոչ թե հայրը։ Աշխատող և «գլխավոր անդամ» մոր նյարդա-հոգեբանական լարվածությունը փոխանցվում է նաև երեխաներին։ Երեխաների հուզական աշխարհի վրա վատ ազդեցություն է ունենում նաև մոր շուտ աշխատանքի վերադառնալու ձգտումը։
Որպեսզի երեխան սկսի ինչ-որ բանից վախենալ, բավական է, որպեսզի ծնողները վիճեն։ Վախի առաջացումը կախված է նաև ընտանիքի կազմից։ Ավելի strahi-u-detejշատ վախեր ունենում են ընտանիքի միակ երեխաները, որոնք ծնողական խնամքի ու անհանգստության միակ կենտրոնն են։
Փոքրիկի մոտ վախի զգացման պատճառ կարող է հանդիսանալ հղի ժամանակ մոր մոտ առկա հուզական սթրեսսը, հղիության ընթացքում ընտանիքում առկա կոնֆիլկտային իրավիճակը։
Մինչև 7 տարեկան երեխաների մոտ հիմնականում առկա են բնական վախերը, որոնք հիմնված են ինքնապաշտպանութան բնազդի վրա։ 7-10 տարեկանում բնական և սոցիալական վախերը հավասար ազդեցություն ունեն երեխայի վրա (միայնության զգացում, պատիժ, ուշացում)։
Դասակարգենք վախերը.
Կյանքի առաջին տարի
– վախ նոր շրջապատից
– մայրիկից հեռանալու վախ
– վախ օտարների նկատմամբ
1-ից 3 տարեկանների վախ
– վախ մթությունից (այս տարիքի հիմնական վախը)
– մենակ մնալու վախ
– գիշերային վախեր
3-ից 5 տարեկանի վախ
– միայնակ մնալու վախ
– վախ մթությունից
– վախ փակ տարածությունից
– վախ հեքիաթային հերոսներից (որպես կանոն, այս հասակում հեքիաթային հերոսներն ասոցացվում են իրական անձանց հետ)
5-ից 7 տարեկանի վախ
– վախ աղետներից (հրդեհ, խորություն և այլն)
– ծնողների կողմից պատժվելու վախ
– վախ կենդանիներից
– վախ վատ երազներից
– վախ մահից
– վախ ուշանալու պատճառով
– որևէ հիվանդությամբ վարակվելու վախ։
Ահա մի քանի խորհուրդ, որոնք կօգնեն նվազեցնել երեխայի մոտ վախերի ու անհանգստության առաջացման պատճառները։
Հղիության ժամանակահատվածում խուսափեք քննությունների, դիպլոմային աշխատանքների ու դիսերտացիաների հանձնումից և այլ սթրեսսային strahi-u-detejիրավիճակներից։ Այս ժամանակահատվածը հարմար չէ նաև հարաբերություններ պարզելու համար։
Հիշեք, որ դուք առաջին հերթին գործարար կին չեք, այլ մայր։ Աշխատանքի վայրում եղեք խիստ, կտրուկ ու վճռական, իսկ տանը՝ քնքուշ, սիրող, անմիջական, ուշադիր։
Երեխան չպետք է իրեն զգա ո՛չ «Մոխրոտ» և ո՛չ էլ «ընտանիքի կուռք», ոսկե միջինը ամենահարմար տարբերակն է։
Հնարավորություն տվեք երեխային շատ ստեղծագործել, զբոսնել, վազվզել, հաճախ հյուր հրավիրեք նրա հասակակից ընկերներին։
Երեխային մի՛ վախեցրեք գայլերով, ոստիկաններով, բժիշկներով և այլն։ Չէ՞ որ փոքրիկը լուրջ է ընդունում այն ամենը, ինչը մեզ համար աննշան ու անէական է։
Միասին նկարչության համար ժամանակ գտեք։
Խաղացեք ողջ ընտանիքով։
Երեխային ընդունեք այնպիսին, ինչպիսին նա կա։ Մի՛ համեմատեք նրան այլ երեխաների հետ։
Սիրեք Ձեր փոքրիկին, մի՛ մոռացեք գրկել նրան։
Երեխան պետք է դառնա ընտանիքի լիիրավ անդամ՝ իր իրավունքներով ու պարտականություններով։
Ձեր փոքրիկի համար իսկական ընկեր եղեք։

Բարեբախտաբար, մանկական վախերը հիմնականում պայմանավորված են տարիքային առանձնահատկություններով և ժամանակի ընթացքում անցնում են։ Սակայն ծնողները պետք է ձգտեն, որպեսզի այդ վախերը չդառնան հիվանդագին և արագ անցնեն։ Ի՞նչ անել նման դեպքերում։ Եթե Ձեր երեխան վստահում է Ձեզ և Դուք համբերատար եք, ապա կարելի է փուլային աշխատանքի միջոցով ազատվել վախերից։

Նկարում ենք վախերը

Նկարչության յուրաքանչյուր պարապմունքը պետք է իրականանա հանգիստ մթնոլորտում և տևի մոտ 30-40 րոպե։ Մինչ պարապմունքը երեխային հնարավորություն տվեք ինքնուրույն խաղալ, նրա հետ վստահության մթնոլորտ ստեղծեք։ Այնուհետ կարելի է զրուցել երեխայի հետ։ Զրույցի նպատակը 485_0431երեխայի վախերը հայտնաբերելն է։ Սա կարելի է իրականացնել խաղի միջոցով։ Ցանկալի է նստել երեխայի կողքին, ոչ թե դիմացը։ Չպետք է մոռանալ ժամանակ առ ժամանակ երեխային հուսադրելը։ Հարցրեք. «Դու վախենո՞ւմ ես, թե չե՞ս վախենում…» ու սպասեք պատասխանի։ Որոշ դադարից հետո կարելի է անցնել հաջորդ հավականական վախին, ընդ որում «վախենում ես, թե չես վախենում» հարցը պետք է միայն ժամանակ առ ժամանակ կրկնել։ Եթե երեխան հերքում է բոլոր վախերը, խնդրեք նրան պատասխանել ոչ թե միայն «այո» կամ «ոչ», այլ ամբողջությամբ՝ «Ես մթությունից չեմ վախենում»։ Կողմնորոշվելու համար կարելի է հարցերի ցուցակ կազմել («Դու վախենո՞ւմ ես, թե՞ ոչ. երբ մնում ես մենակ, այս մարդկանցից, մայրիկից կամ հայրիկից, բժշկից, հիվանդալ, կախարդից, մթությունից, գայլից, արջից, այլ կենդանիներից, ավտոմեքենաներից, գնացքներից, մեծ բարձրությունից, ջրից, հրդեհից, երբ արյուն է գալիս, երբ ցավում է, սրսկվելուց, մետրոյից, վերելակից, և այլն»), բայց ցանկալի է հարցերը տալուց դրանք չկարդալ թղթից։ Զրույցը ցանկալի է ավարտել որևէ շարժական խաղով, որին կմասնակցեք երկուսով։
Այնուհետև երեխային առաջարկեք նկարել այն առարկան, որը նա առաջինն է ասոցացրել վախի հետ։ Ցանկալի է նկարել ջրաներկով կամ ֆլոմաստերով։ Պատահում է, որ միայն մի քանի օր անց է փոքրիկը որոշում իր վախը փոխանցել թղթին։ Օգնեք նրան։ Նկարեք միևնույն թղթի վրա՝ յուրաքանչյուրդ այդ «վախենալու» առարկայի ձեր պատկերացումը։ Նկարչությունից հետո երեխային խնդրեք պատմել այն մասին, թե ի՞նչ է պատկերված նկարի վրա։ Այնուհետև փոքրիկին պետք է անպայման խրախուսել, սեղմել ձեռքը, խաղալիք նվիրել։ Իսկ հետո չմոռանաք ասել, որ նրա վախերով նկարը կմնա Ձեզ մոտ (փակված կլինի դարակում, փոստով կուղարկեք հեռու և այլն)։ Կարևորը՝ երեխային ազատեք այդ վախերից։ Քննարկումից հետո, երեխային առաջարկեք խաղալ որևէ խաղ, որտեղ նա անպայման պետք է հաղթանակող լինի։

Նման զբաղմունքների համար անհրաժեշտ կլինի մոտ 2 շաբաթ։ Այս ընթացքում նկարված բոլոր նկարների մեջ կլինեն այնպիսինները, որտեղ դեռ երեխան չի կարողացել հաղթահարել վախը։ Նրան առաջարկեք նույն պատկերը նկարել այնպես, որտեղ երևա, որ նա չի վախենում։ Օրինակ, որտեղ ոչ թե երեխան է փախչում գայլից, այլ գայլը՝ երեխայից։ Այս ժամանակահատվածում կազմակերպեք հնարավորինս շատ շարժական խաղեր, զբոսանքներ, էքսկուրսիաներ և խուսափեք ընտանիքում կոնֆլիկտային իրավիճակներից։
Նկարների միջոցով կարելի է հեռացնել վախերը, որոնք ծնվել են երևակայության արդյունքում, որոնք երբեք չեն իրականանա, բայց, ըստ երեխայի, կարող են տեղի ունենալ։ Երբեմն հնարավոր է լինում այս միջոցով ազատվել նաև այն վախերից, որոնց հիմքը իրականում վաղուց տեղի ունեցած իրադարձություններն են։ Եթե երեխային վնաս պատճառած իրադարձությունները ոչ վաղ անցյալում են տեղի ունեցել (շունը կծել է, հրդեհ և այլն) և երեխայի մտքում դեռ թարմ են, ապա այդպիսի վախերից պետք է ազատվել խաղի միջոցով։

Առարկայական-դերային խաղեր

Հոգեբանական ուղղվածություն ունեցող խաղերը երեխայի ներաշխարհից թոթափում են վախի, անհանգստության և լարվածության ավելցուկները, որոնք առաջանում են մթության մեջ, փակ տարածությունում, անծանոթ միջավայրում հայտնվելիս։ Երեխան ավելի ինքնավստահ է դառնում և ազատվում է ավելորդ ամաչկոտությունից։

«Բռնոցի» խաղը հնարավորություն է տալիս երեխայից թոթափել հարձակման վախը, ծնողների պատժից վախը, ծնողների և երեխաների միջև ստեղծում է բարեկամական մթնոլորտ։ Խաղի իմաստը. խաղային տարածքը սահմանափակվում է և այդ տարածքում դրվում են աթոռներ և այլ տարատեսակ իրեր։ Խաղավարը վազում է խաղացողների հետևից՝ փորձելով դիպչել նրանց թիկունքին։ Ում թիկունքին դիպչի, վարողը դառնում է նա։ Խաղային տարածքից դուրս գալուց ևս խաղացողը դառնում է խաղավար։ Խաղի ընթացքը ուղեկցեք ուրախ գոչյուններով. «չես հասնի», «դե փորձի ինձ բռնել» և այլն։ Բացի այդ, արդյունքի հասնելու համար ցանկալի է պարտվել երեխաներին։

1368801216_child-curtains«Պահմտոցի» խաղի օգնությամբ կարելի է ազատվել մթության, միայնության, փակ տարածքում հայտվնելու վախերից։ Նախօրոք նշեք տեղերը, որտեղ թաքնվել չի կարելի։ Այնուհետև լույսը պետք է անջատել և միացված պետք է մնա միայն գիշերային լուսամփոփը։ Խաղավարը բնակարանում շրջում է՝ թաքնված խաղացողներին կեղծ սպառնալիքներ տալով։ Թաքնվողները լուռ նստում են մթության մեջ՝ աշխատելով իրենց չմատնել։ Ցանկալի է, որ երեխան առաջինը լինի խաղավարը։ Դա կօգնի նրան հաղթահարել վախն ու կասկածամտության զգացումը։ Լավ արդյունք կարելի է ստանալ, երբ խաղավար մեծահասակները «հանձնվում» են, այդպես էլ չգտնելով թաքնված փոքրիկին։

Սրանք լոկ երկու օրինակներ են հնարավոր բազմաթիվ խաղերից, որոնք կարելի է հիշել դեռ մեր մանկությունից։ Մի վախեցեք ստեղծագործել և իմպրովիզներ անել խաղերի ընթացքում։ Կարևորը, որ խաղը երեխայի համար լինի հետաքրքիր և ուրախ։ Միայն հիշեք, որ խաղով պետք է հետաքրքրել, այլ ոչ թե ստիպել, որ երեխան խաղա։

Դերային խաղեր

Այս խաղերը հնարավորություն են տալիս թոթափել վաղուց գոյություն ունեցող վախերից։ Այստեղ երեխան խաղում է և դրական և բացասական հերոսների դերեր։ Հեքիաթային հերոսներին մարմնավորելով, երեխան կարող է դառնալ և՛ բարի հսկա, և՛ չար կախարդ։ Այսպիսի խաղերից հետո նա կդադարի առավա նման վախենալ, օրինակ, չար կախարդից։ Ձեր տունը դարձրեք բեմ, որտեղ երեխան ինքնուրույն կամ Ձեր օգնությամբ հեքիաթ կհորինի, և, հագնելով դերին համապատասխանող հագուստներ, կբեմականացնի այդ հեքիաթը։

Կիսվել Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on VKEmail this to someone
| 

Մեկնաբանություն չկա

Մեկնաբանել

Գրեք պակասող թիվը Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.